اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77

اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 در واقع آرای اعتراضی نسبت به تصمیمات و اختلافات مربوط به پرداخت عوارض و بهای خدمات را مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهد.

این ماده مقرر می‌کند که هرگونه اختلاف بین مؤدی و شهرداری در این زمینه به کمیسیونی ارجاع داده شود که از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و انجمن شهر تشکیل شده است.

تصمیمات این کمیسیون قطعی بوده و بدهی‌های تشخیص داده شده باید طبق مقررات اسناد لازم الاجرا شده و وصول شود.

اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77، نیازمند تخصص و تسلط به قوانین و از همه مهم‌تر تجربه طرح شکایت است.

ما در ادامه این مطلب به بررسی روش‌های اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 خواهیم پرداخت.

کمیسیون ماده ۷۷ چیست؟

براساس ماده ۷۷ قانون شهرداری، اختلافات بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط شهرداری، به عهده کمیسیون مربوطه است.

این کمیسیون مختص فرآیند رفع اختلافات میان طرفین است و باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه عمل کند.

اگر اختلافی بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و هزینه‌های خدمات پیش آمده باشد، می‌توان به کمیسیون مربوطه مراجعه کرد تا اختلافات به شیوه قانونی حل شود.

کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری یکی از مراجع شبه قضایی است که مسئولیت بررسی و حل اختلافات مربوط به عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن را بر عهده دارد.

این کمیسیون تصمیمات قطعی ایجاد می‌کند که در صورت اعتراض از طرف مودی‌ها، قابل شکایت در شعب دیوان عدالت اداری است.

در صورت وجود اختلافات بین شهروندان و شهرداری، ابتدا باید در کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری مورد بررسی قرار گیرد.

پس از تصمیم‌گیری، در صورت نیاز، اقدام به اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 و مطالبه حق خود در شعب دیوان عدالت اداری نمایید.

این روند قانونی و البته حقوقی است که به شهروندان امکان می‌دهد تا در صورت نیاز، از مراجع قضایی مختلف برای حل اختلافات خود استفاده کنند.

اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 شهرداری

اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 چگونه است؟

باید خاطر نشان کرد که اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها و مرجع صالح، امکانی است که به شهروندان اجازه می دهد تا در صورت عدم رضایت از تصمیمات این کمیسیون، اقدام به اعتراض کنند.

برای این منظور شخص معترض باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام نموده سپس دادخواست خود را تهیه و به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

با تنظیم دادخواست و اعلام دلایل اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77، این دادخواست به دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود.

رسیدگی به این موضوع به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

در صورت نیاز به حضور طرفین، ابلاغیه جلسه رسیدگی ارسال شده تا طرفین دعوی ارائه توضیحات و مستندات لازم را ارائه دهند.

این روند به شهروندان امکان می‌دهد تا حقوق و نظرات خود را در مورد تصمیمات مرتبط با شهرداری به اثبات برسانند و از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

در مواقعی که آراء صادره از کمیسیون ماده ۷۷ به عنوان قطعی محسوب می‌شوند، اجرای آن‌ها لازم‌الاجرا است.

اما اگر فردی نخواهد که این آراء اجرا شوند تا رسیدگی به اعتراض و حصول نتیجه در پرونده، می‌تواند تقاضای صدور دستور موقت جهت توقف عملیات اجرایی را داشته باشد.

در این صورت، شعبه مربوطه پس از بررسی شرایط، با اخذ تأمین مناسب جهت جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، این دستور را صادر می‌کند.

سپس اجرای حکم متوقف شده تا نتیجه نهایی از دیوان عدالت اداری به دست آید.

بدیهی است که آراء صادره توسط شعب بدوی دیوان عدالت اداری قابل اعتراض هستند.

در نهایت پرونده جهت رسیدگی به اعتراضات ارجاع شده تا تصمیم نهایی گرفته شود.

مهلت اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها

باید گفت مهلت اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها، اهمیت بسیاری در حفظ حقوق شهروندان دارد.

این مهلت، به افراد این امکان را می‌دهد تا در صورت عدم رضایت از تصمیمات کمیسیون، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کنند.

بر اساس قانون، افراد مقیم ایران سه ماه فرصت دارند تا اعتراض خود را ارائه کنند، در حالی که افراد مقیم خارج از ایران مهلت شش ماهه دارند.

این امر نشان از توجه قانون به حقوق شهروندان و اهمیت حفظ حقوق آن‌ها در مواجهه با تصمیمات اداری و قانونی است.

اعتراض به رأی‌های کمیسیون، ابزاری مهم برای ارائه دفاع در مقابل تصمیمات نادرست و ناعادلانه می‌باشد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چه مواردی در صلاحیت کمیسیون ماده ۷۷ نیست؟

دریافت عوارض از طریق شهرداری به عنوان یک روش مهم برای تأمین مالی برای ارائه خدمات شهری محسوب می‌شود.

خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد، از جمله تأمین آب و برق، مدیریت پسماندها، نگهداری از جاده‌ها و فضای سبز و همچنین حفظ نظم و امنیت عمومی در شهر است.

اما این خدمات تنها در محدوده‌ی شهری ارائه می‌شوند و در خارج از آن شهرداری مسئولیتی ندارد.

به همین دلیل، شهرداری نمی‌تواند از کارخانه‌ها یا واحدهای صنعتی واقع در خارج مرزهای شهری، عوارضی دریافت کند.

بنابراین، برای حل اختلافات مربوط به دریافت عوارض از این نوع واحدها، لازم است که از سایر مکانیسم‌ها و مراجع حقوقی استفاده شود.

این امر نشان از اهمیت دقیق تعیین مرزهای شهری و محدوده‌های شهرداری دارد.

بخوانید درباره
جرم مواد مخدر گل

ویژگی‌های دادخواست اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77

این دادخواست مشابه تمامی دادخواست‌ها دارای خواهان و خوانده است.

شما باید تصویری از رای که برای شما صادر شده با تمام دلایلی که دارید و اختلاف نظر‌ها را به آن پیوست کنید.

این اقدام یعنی تنظیم دادخواست به عنوان یک فرآیند حقوقی مهم در حوزه شهرداری‌ها مطرح است و قطعا نوشتن آن نیازمند دانش حقوقی است.

در این نمونه دادخواست، خواهان که ممکن است یک شهروند یا یک موسسه مربوط به شهرداری باشد، درخواست اعتراض خود را به تصمیم کمیسیون ماده ۷۷ اعلام می‌کند.

او دلایل و مستنداتی را ارائه می‌دهد که نشان دهنده عدم تطابق تصمیم کمیسیون با قوانین و مقررات مربوط به شهرداری است.

وی از ریاست دیوان عدالت اداری خواهش می‌کند که رأی مذکور را نقض کند و تصمیمی متناسب با حقوق او صادر کند.

این نوع دادخواست‌ها معمولاً به منظور حفظ حقوق شهروندان و جلوگیری از تصمیمات غیرقانونی یا نادرست اقدام می‌شود.

وظایف کمیسیون ماده ۷۷ چیست؟

کمیسیون‌های شهری، به عنوان یکی از سازمان‌های مهم در حوزه مدیریت شهری، وظایف و اختیارات مختلفی را بر عهده دارند.

یکی از این وظایف، رفع اختلافات میان مؤدی و شهرداری در مورد عوارضی است که بر اساس ماده ۷۷ قانون شهرداری دریافت می‌شود.

کمیسیون می‌تواند میزان خسارت‌هایی که به دکه‌هایی که قبل از تصویب قانون شهرداری‌ها نصب شده‌اند وارد شده، تعیین کند.

همچنین اقدامات لازم را برای جبران آن‌ها انجام دهد.

علاوه بر این، کمیسیون مسئول رسیدگی به اعتراضات مالکین اراضی و املاکی است که ملک‌شان در اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری توسط شهرداری مرمت و دیوارکشی نشده است.

به طور کلی، کمیسیون‌های شهری نقش مهمی در حفظ مناسبات شهری و حل اختلافات شهروندان با شهرداری دارند.

جمع بندی

در قانون شهرداری‌ها، ماده ۷۷ به رفع اختلافات بین مؤدیان و شهرداری‌ها اختصاص دارد.

این ماده مقرر می‌کند که هر گونه اختلاف مربوط به پرداخت عوارض و بهای خدمات باید به کمیسیون متشکل از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و انجمن شهر ارجاع شود.

با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن این موضوع، مشاورین موسسه دادفروز آماده‌اند که به شهروندان و شهرداری‌ها کمک نمایند تا به بهترین نتیجه در اختلافات خود برسند.

بخوانید درباره
کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری‌ها

سوالات متداول

  • رسیدگی به شکایات آرا کمیسیون ماده 77 در چه مرجعی صورت می‌گیرد؟

در سیستم حقوقی کشور، رسیدگی به شکایات از آرای کمیسیون ماده 77 و سایر مراجع اختصاصی اداری به صورت مستقیم و تک مرحله‌ای انجام می‌شود.

برای این منظور، شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری وظیفه پذیرش و بررسی شکایات مردم و سازمان‌ها را بر عهده دارند.

این شعبه‌ها با تشکیل دادگاه‌های مخصوص و قاضیان متخصص، به رسیدگی به این شکایات می‌پردازند و تلاش می‌کنند تا به حل و فصل قضایای مربوطه بپردازند.

  • برای اعتراض به آرای کمیسیون ماده 77 چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت اعتراض به تصمیم نهایی کمیسیون ماده 77، مدارک موردنیاز بسیار مهم هستند.

این مدارک باید شامل تمامی اسناد و مستندات مربوط به موضوع اعتراض باشند.

از جمله این مدارک می‌توان به متن کامل اعتراض نامه، مدارک هویتی شاکی، اسناد مربوط به اثبات ادعاهای مطرح شده و هرگونه مستندات دیگری که پرونده را توجیه کنند، اشاره کرد.

برای ثبت اعتراض، فرد باید این مدارک را با دقت جمع آوری کرده و سپس به مراجع قانونی مربوطه ارائه دهد.

[bookly-form hide=”date,week_days,time_range”]

6 دیدگاه ها

  • سلام وقتتون بخیر. بنده بعد از توافق برای طلاق از همسرم وکالت گرفتم و در ازاش مهریه و تمام حقوقم را بخشیدم حالا بعد از حدود ۱۵روز ایشون سر ناسازگاری برداشته و حرف از فسخ وکالت میزند آیا میتواند فسخ کند؟
    و یه سوال دیگه که در بررسی پرونده ام مشاهده کردم که نوشته بود در امر ارجاع داوری تجدید و جهت نظارت به تاریخ سوم شهریور افتاده ،
    میخواستم بدونم چه معنایی دارد؟ تشکر

  • سلام وقت بخیر من وکالت در طلاق دارم
    سوالم این بود که: بعد اولین جلسه دادگاه چقدر زمان میبره تا به مرحله داوری برسه؟
    و بعد مرحله داوری چقدر طول میکشه تا رای طلاق صادر بشه؟؟؟

    کلا این مراحل طلاق با داشتن وکالت در طلاق بعد اولین جلسه دادگاه چقدر زمان میبره تا تموم بشه؟؟؟

  • سلام پدر بزرگ من سال ۱۳۸۷ فوت شده و اقدامی برای حصر وراثت نکرده ایم
    میخواستم بدونم هزینه و مالیات دارایی پدربزرگم چقدر میشه یه منزل داره حدودا ۲ میلیلارد و یه مغازه حدودا ۴الی ۵ میلیارد ؟؟

  • سلام من پدرم فوت شده و ملک را به برادرم فروختم الان ب مشکل خوردیم بخاطر
    ملک های دیگر و سند به اسم وراث اومده یک پلنگ به اسم من هست ولی
    نمیخواهیم سند را انتقال بدم امکانش هست!؟

  • گمان کنم مودبانه این باشد چنانچه پاسخ پرسشی را نمی‌دانید صادقانه بگویید نمی‌دانیم. چند روز پیش پرسشی کردم و «منتظر بررسی دیدگاه» ماندم و اینک می‌بینم که آن را به دور انداخته‌اید! این دست کارها برای آبروی دادفروز
    خوب نیست.

  • با سلام
    بنده ۳ساله ازدواج کردم یک ماه بعد از عقد بنده را از منزل بیرون انداختن و شروع به اذیت و ازار بنده هم خودش هم خونوادش کردن تهدید تهمت افترا
    ۲بار هم زوج دادخواست طلاق داد یکبار برای فریبم پس گرفت و بار دیگر هم تا ب دیوان کشیده شد ولی طلاق را احرا نکرد تا خسته کنه منو مهریمو ببخشم
    طوری ک بنده شکایت کردم ۲ بار و برای هر کدوم زندان تعلیق شده و شلاق گرفتم ک اشد خورده با جریمه نقدی در حق دولت
    و یک پرونده تهمت و اهانت هم در دادگاه باز است
    نفقه معوقه هم برای ۲سال محکوم شد و برای یکسال دیگه هم اقدام کردم
    و مهریه هم اجرا گذاشتم و سازش کردیم
    نه خونه تامین کرده هیچ اقدامی برای زندکی مشترک نکرده نه ماشین نه کار درست درمونی داره و نه جهازم رفته نه تماس نه زنگ
    میخواستم بدونم با همه این ها بنده میتونم طلاقم رو بگیرم ؟؟
    خواهش میکنم جواب بدین ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *