نحوه ثبت رسمی وصیت نامه

نحوه ثبت رسمی وصیت نامه چگونه است؟ وصیت کردن یکی از کارهایی است که در دین مبین اسلام بسیار پسندیده است و احادیث بسیار زیادی نیز در زمینه سفارش به وصیت برای بعد از مرگ وجود دارد.

متوفی از طریق وصیت می‌تواند که امور مالی و غیرمالی خود در بعد از فوت را رتق و فتق کند و برای آنها تعیین تکلیف نماید.

وصیت کردن منجر به آن می‌شود که ورثه ملزم باشند که به مفاد وصیت نامه عمل کنند.

در همین راستا با توجه به دعاوی حقوقی مطروحه دانستن نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا که وصیت‌نامه محضری که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود از اعتبار قانونی بسیار زیاد و استحکام بسیار فوق العاده‌ای برخوردار است.

افراد برای اطمینان بیشتر از این قالب برای تنظیم و ثبت رسمی وصیت‌نامه خود استفاده می‌کنند.

چرا که تنظیم وصیت‌نامه عادی ممکن است که مشکلاتی را در مسیر اجرای آن پدید آورد.

از جمله اینکه ممکن است برخی از ورثه در مورد وصیت‌نامه عادی تردید داشته باشند و اعتبار آن را زیر سوال ببرند.

به همین دلیل در ادامه به بررسی نحوه ثبت رسمی وصیت نامه خواهیم پرداخت.

همچنین نحوه ثبت رسمی وصیت نامه را به صورت کاربردی و عملی توضیح خواهیم داد.

مفهوم وصیت‌نامه

وصیت نامه نوشته‌ای است که به موجب آن متوفی برای امور بعد از خودش تعیین تکلیف می‌نماید.

مثلاً وصیت کننده می‌تواند یک نفر را به عنوان وصی برای خود تعیین کند و نگهداری از فرزندان کوچکش را به او بسپارد.

یا اینکه به او ماموریت دهد تا بدهی‌های او را از اموالش بپردازد.

به این نوع وصیت که در آن متوفی انجام کاری را از دیگران می‌خواهد، وصیت عهدی می‌گویند.

گاهی نیز متوفی به موجب وصیت‌نامه برخی از اموال خودش را به افراد خاصی منتقل می‌کند.

به عنوان مثال ممکن است که متوفی خانه خودش را به فرد یا افرادی واگذار نماید.

به این نوع وصیت که در آن مالی به شخص دیگری تملیک می‌شود وصیت تملیکی گفته می‌شود.

البته باید اشاره کنیم که وصیت مازاد بر ثلث ترکه نیازمند رضایت و تنفیذ وراثت است و بدون رضایت آنها معتبر نخواهد بود.

در رابطه با نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه باید بگوییم که وصیت‌نامه رسمی با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد.

وصیت نامه نوعی سند رسمی محسوب گردیده و از اعتباری برابر با اسناد رسمی برخوردار خواهد بود.

برخلاف وصیت‌نامه‌های عادی که از چنین اعتباری برخوردار نیستند و اعتبار آنها می‌تواند به سادگی مورد خدشه قرار بگیرد.

بخوانید درباره
چگونه وصیت نامه قانونی بنویسیم؟

نحوه ثبت رسمی وصیت نامه چگونه است؟

ثبت رسمی وصیت‌نامه مانند تنظیم سایر اسناد رسمی می‌باشد،

بدین ترتیب که وصیت کننده باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و مدارک لازم را در این زمینه ارائه دهد تا بتواند وصیت‌نامه‌ای را که نوشته است به ثبت برساند.

در این مرحله وصیت کننده در دفترخانه اسناد رسمی احراز هویت می‌شود.

سپس خواسته‌های او در یک نوشته درج شده و مانند سایر اسناد رسمی در دفترخانه مربوطه به ثبت می‌رسد.

چنانچه وصیت نامه از نوع تملیکی باشد در سند مالکیت آن ملکی که مورد وصیت قرار گرفته وجود چنین وصیت‌نامه‌ای ذکر خواهد شد تا افراد هنگام نقل و انتقال ملک از وجود چنین وصیت‌نامه‌ای آگاه باشند.

یکی از مواردی که در مورد وصیت‌نامه بسیار اهمیت پیدا می‌کند امضای فرد وصیت کننده است.

با امضای فرد وصیت کننده وصیت مذکور از اعتبار لازم برخوردار می‌شود.

شرایط ثبت رسمی وصیت نامه

باید گفت شرایطی که برای نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه در نظر گرفته شده از قرار ذیل است.

اولاً وصیت کننده باید بالغ، عاقل، رشید و دارای توانایی و اختیار برای اداره و تصرف در اموال و امور مالی خودش باشد.

نکته‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است آن است که شخصی مبادرت به خودکشی کرده باشد و بعد از آن وصیت‌نامه‌ای نوشته باشد.

اگر بعد از تنظیم وصیت‌نامه؛ اقدام قبلی او منجر به مرگ وی شود وصیت او پذیرفته نیست و از اعتبار برخوردار نمی‌باشد.

شرط دیگری که برای نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه وجود دارد این است که وصیت کننده فقط تا یک سوم از اموال و دارایی‌های خودش را می‌تواند به دیگری واگذار کند.

وصیت مازاد بر ثلث ترکه نیازمند تنفیذ و رضایت ورثه می‌باشد.

یکی از نگرانی‌هایی که وصیت کنندگان در مورد نحوه ثبت رسمی وصیت نامه دارند این است که گمان می‌کنند اگر وصیت‌نامه خود را به صورت رسمی ثبت کنند، دیگر نمی‌توانند از آن رجوع کنند.

اما باید بگوییم که وصیت‌نامه محضری در هر زمان قابلیت رجوع دارد.

رسمی بودن آن نیز مانعی برای رجوع از وصیت‌نامه نخواهد بود.

یعنی وصیت کننده می‌تواند در هر زمان که بخواهد وصیت‌نامه خودش را مسترد کند یا اینکه آن را با وصیت نامه جدید جایگزین کند.

مدارک لازم برای ثبت رسمی وصیت‌نامه

برای ثبت رسمی وصیت نامه لازم است که وصیت کننده مدارکی را همراه خود داشته باشد.

اولاً لازم است که وصیت کننده مدارک هویتی خودش از قبیل شناسنامه و کارت ملی را به همراه داشته باشد تا به وسیله آنها بتواند احراز هویت خود را در یکی از دفاتر اسناد رسمی به سرانجام برساند.

اگر وصیت نامه از نوع عهدی باشد مدارک هویتی شخص وصیت شونده نیز می‌بایست به دفاتر اسناد رسمی ارائه گردد.

چنانچه وصیت از نوع تملیکی باشد ارائه مدارک هویتی شخصی که به نفع او وصیت می‌شود نیز ضروری می‌باشد.

همچنین در مورد وصیت‌نامه‌های تملیکی مدارک مربوط به مالی که مورد وصیت قرار می‌گیرد نیز می‌بایست ارائه شود.

به عنوان مثال اگر خانه‌ای مورد وصیت قرار می‌گیرد می‌بایست سند مالکیت آن نیز همراه وصیت کننده باشد.

هزینه ثبت رسمی وصیت‌نامه

نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه فرآیندی هزینه بر نبوده و شخص می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی بر اساس تعرفه حق التحریری را که در هر سال برای همان سال تعیین و اعلام می‌شود بپردازد.

معمولا میزان این هزینه زیاد نبوده و در حد چند صد هزار تومان می‌باشد.

مراجعه کننده می‌تواند به صورت نقدی یا با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان آن را پرداخت نماید.

بخوانید درباره
نحوه تنظیم وصیت نامه قانونی

نتیجه‌گیری

یکی از اموری که در دین مبین اسلام سفارش شده این است که افراد برای بعد از مرگ خود وصیت کنند و تکلیف امور بعد از مرگ خود را مشخص نمایند.

از این رو دانستن نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌شود.

چرا که وصیت‌نامه‌های عادی ممکن است مورد تردید و خدشه ورثه قرار گرفته و اعتبار آنها زیر سوال برود، اما وصیتنامه رسمی چنین مسائلی را ندارد و اعتبار آن زیر سوال نمی‌رود.

وصیت‌نامه انواع مختلفی دارد.

برای ثبت رسمی وصیت‌نامه می‌بایست مدارکی همراه وصیت کننده باشد.

وصیت کننده باید با در دست داشتن آن مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اقدام به ثبت رسمی وصیت‌نامه خود نماید.

دفترخانه اسناد رسمی نیز پس از بررسی مدارک هویتی وصیت کننده و احراز هویت وی با دریافت حق التحریر وصیت‌نامۀ وصیت کننده را به صورت رسمی ثبت می‌کند.

وصیت کننده می‌تواند در هر زمان که بخواهد به مراجعه به دفتر اسناد رسمی اقدام به تعویض یا استرداد وصیت‌نامه خود کند.

مسائل مربوط به وصیت‌نامه و اختلافاتی که در خصوص آن پدید می‌آید یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مسائل در حوزه حقوق ارث می‌باشند.

بنابراین چنانچه در این زمینه نیازمند مشاوره حقوقی تخصصی هستید با تیم حقوقی  دادفروز در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • وصیت‌نامه چیست؟

متوفی قبل از مرگ خود به موجب وصیت‌نامه از دیگران انجام کاری را می‌خواهد و امور بعد از مرگش را سامان می‌دهد.

وصیت کننده نیز می‌تواند به موجب وصیت‌نامه مالی را به دیگری واگذار نماید.

  • نحوه ثبت رسمی وصیت‌نامه به چه صورت است؟

وصیت کننده می‌تواند برای ثبت رسمی وصیت‌نامه خود به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پس از احراز هویت و ارائه مدارک با پرداخت حق التحریر، وصیت‌نامه خود را ثبت کند.

  • هزینه ثبت رسمی وصیت‌نامه چقدر است؟

ثبت رسمی وصیت‌نامه معمولاً هزینه بالایی ندارد.

این هزینه بر اساس نرخ تعرفه‌ای که در هر سال تعیین و اعلام می‌شود، حق التحریر از وصیت کننده دریافت خواهد شد.

معمولاً در حد چند صد هزار تومان می‌باشد.

مشاوره و ارزیابی

مشخصات(ضروری)
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *