جلوگیری از خطرات وکالت کاری چگونه است؟ در قانون کار و استخدام، وکالت یا اعطای نیابت نوعی از عقد است که در جریان آن شخصی که موکل نام دارد، شخص دیگری را با نام وکیل برای انجام یک امر یا برخی از امور نائب یا نماینده خود قرار میدهد.
حوزه وکالت امور فراوانی را شامل میشود.
علاوه بر این، شمول گسترده اعمال وکالتی و کاربرد گسترده آن در میان مردم، باعث میشود تا به خطرات آن بیشتر توجه کنیم.
در این مطلب تلاش داریم تا نخست معنای وکالت را بشناسیم و سپس بحث خطرات وکالت و روشهای جلوگیری از خطرات وکالت کاری را بررسی نماییم.
فهرست مطالب
وکالت چیست؟
در لغت به معنای واگذار کردن، اعتماد و تکیه کردن بر شخص دیگر میباشد،
با این حال تعریف حقوقی وکالت را در ماده ۶۵۶ قانون مدنی مییابیم.
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود میکند.
پس جوهره این عقد، دادن نمایندگی به دیگری برای انجام کاری خاص است.
همچنین باید توجه داشته باشیم که وکالت عقدی جایز است.
یعنی هر یک از طرفین وکالت چه موکل و چه وکیل دادگستری میتوانند در هر زمان این عقد را به هم بزنند.
البته اگر طرفین در ضمن عقد وکالت، وجه التزام و خسارتی را برای فسخ قرارداد توسط وکیل دادگستری قرار داده باشند، چنین وجهی توسط موکل قابل مطالبه است.
به عبارت دیگر میتوان گفت یکی از روشهای جلوگیری از خطرات وکالت کاری، این است که برای ترک تعهد توسط وکیل و فسخ قرارداد وکالت، توسط طرفین خسارت معینی مورد توافق قرار گیرد.
در غیر این صورت خود موکل باید ثابت کند که وکیل مقصر بوده و بر اساس تقصیر وی، خسارتی به موکل واقع شده است.
چنین امری بسیار دشوار میباشد.
وکالت کاری چیست؟
امروزه بسیاری از افراد به خاطر نداشتن زمان کافی یا تخصص لازم، نیاز دارند که به شخصی دیگر وکالت بدهند تا امور اداری آنان را به سرانجام برساند.
اما با توسعه موارد اعطای وکالت به وکیل کاری، خطرات آن نیز گسترش یافته است.
در نتیجه شناخت روش جلوگیری از خطرات وکالت کاری اهمیت بسزایی دارد.
باید بدانیم که اصولاً اشخاص آزاد هستند که به دیگران برای انجام امور حقوقی، اداری و کاری خود نیابت بدهند.
وکالت برای انجام امور حقوقی با وکالت کاری تفاوت دارد و معمولاً خطرات وکالت کاری بیشتر است.
به همین منظور نیاز داریم تا راه جلوگیری از خطرات وکالت کاری را به دقت بشناسیم.
منظور از وکالت کاری این است که ما به شخصی دیگر برای انجام امور اداری و کاری خود نیابت دهیم.
از مصادیق بسیار مهم آن، اعطای وکالت برای انجام امور ثبتی، امور بانکی و پیگیری امور در نزد مراجع شهرداری میباشد.
در این نوع از وکالت کاری، شریک به هیچ وجه حق ندارد مالی را از اموال موکل خویش بردارد یا آن را به دیگری انتقال دهد.
به طور کلی، هیچ دخل و تصرفی نباید در اموال موکل خویش کند.
بررسی انواع وکالت کاری
خود وکالت کاری را میتوان به دو شعبه مهم وکالت کاری وکیل دادگستری و وکالت غیر قضایی تقسیم نمود.
در گروه اول، بعضی از وکلا به صورت تخصصی دفاع و پیشبرد ادعای موکل خویش را در دادگاه پیگیری میکنند.
این نوع از وکالت که وکالت قضایی نیز نامیده میشود، قواعد خاص خود را دارد.
قانونگذار برای جلوگیری از خطرات وکالت کاری در حیطه دادگستری، تدابیر متعددی را لحاظ نموده است.
حال اگر وکالت در سایر امور غیر قضایی مثل وکالت برای انتقال سند ملک داده شود، چنین وکالتی مشمول قواعد مربوط به وکالت وکیل دادگستری نمیباشد.
همچنین وکیل دادگستری برای حضور در دادگاه و دفاع از حق موکل خویش، نیازمند اخذ پروانه وکالت است وگرنه وکالت او پذیرفته نمیشود.
با این وجود در سایر امور که قابل نیابت هستند، همه افراد آزاد هستند تا وکیلی استخدام کنند و در این خصوص مانعی وجود ندارد.
جلوگیری از خطرات وکالت کاری چگونه است؟
نخست لازم است تا با شناخت خطرات، شیوههای جلوگیری از خطرات وکالت کاری را به دقت تحلیل نماییم.
برای تحقق جلوگیری از خطرات وکالت کاری، لازم است که وکالتنامه را به بهترین وجه تنظیم نماییم تا نکات زیر را شامل شود.
مشخصات وکیل به طور کامل درج شود
از مهمترین روشهای جلوگیری از خطرات وکالت کاری، این است که مشخصات وکیل را به دقت در قرارداد درج کنیم.
علت این امر آن است که ما لازم است بتوانیم در هر زمان از اقدامات وکیل خویش در جهت پیشبرد کارمان آگاه باشیم.
حتی ممکن است با توجه به عدم رعایت مصلحت ما توسط وکیل، لازم باشد تا از او شکایت نماییم.
در این صورت باید مشخصات دقیق به خصوص آدرس او را بدانیم تا این موارد را در شکایت خود ثبت کنیم.
همچنین برای جلوگیری از خطرات وکالت کاری به خصوص در مورد وکالت دادگستری، بهتر است پیش از اقدام به اخذ وکیل، به اعتبار و موفقیت او در پروندههای پیشین توجه تام داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین وجه ادعای خود را در محکمه دادگستری مطرح کنیم.
اختیارات وکیل را بیان نماییم
از دیگر موارد مهم برای جلوگیری از خطرات وکالت کاری، تصریح به اختیارات وکیل در متن وکالتنامه است.
این امر بدان معنی است که شما با اعطای وکالت به وکیل، به طور ضمنی به او مجوز هرگونه اقدامی را برای رسیدن به موضوع وکالت میدهید.
اما اگر تصریح کنید که وکیل اختیار خاصی را ندارد، دیگر نمیتوان به این اصل استناد نمود.
مثلاً یکی از مهمترین راههای جلوگیری از خطرات وکالت کاری، شناخت مفهوم حق توکیل و وضعیت وکیل در رابطه با آن است.
منظور از حق توکیل، حق اخذ وکیل دیگر توسط خود وکیل شما میباشد.
اگر میخواهیم خود وکیل همه امور مربوطه را انجام دهد، بهتر است در قرارداد بنویسیم که وکیل ما حق توکیل یا استخدام وکیل دیگر را ندارد.
سند رسمی وکالتنامه تنظیم کنیم
مراجع رسمی مثل ادارات ثبتی، دادگاهها و ادارات شهرداری، اصولاً تنها به وکالتنامه رسمی ترتیب اثر میدهند و وکالتنامه عادی را رد میکند.
همچنین ممکن است خود وکیل پس از انعقاد وکالتنامه، سند عادی وکالتنامه را رد کند.
بهترین راه جلوگیری از خطرات در این موارد، این است که سند رسمی وکالتنامه را تنظیم نماییم.
در این صورت وکیل تنها میتواند در دادگاه ادعای جعل وکالتنامه را مطرح کند.
البته خود وکیل باید جعلیت آن را اثبات کند.
پس با تنظیم سند رسمی وکالت نامه موفق به جلوگیری از خطرات وکالت کاری میشویم.
نتیجهگیری
در این نوشته به مهمترین روشهای جلوگیری از خطرات وکالت کاری پرداختیم.
مواردی چون تنظیم سند رسمی وکالت، تصریح به اختیارات وکیل و درج مشخصات وکیل از این موارد هستند.
سوالات متداول
- وکالت چیست؟
عقدی است که به موجب آن، برای انجام کاری به وکیل نیابت داده میشود.
- منظور از وکالت کاری چیست؟
به نوعی از وکالت که برای پیشبرد امور اداری و شغلی موکل منعقد میشود، وکالت کاری میگوییم.
- جلوگیری از خطرات وکالت کاری چگونه است؟
از مهمترین روشهای جلوگیری از خطرات وکالت کاری، تنظیم سند رسمی و تصریح به اختیارات وکیل میباشد.
اگر در خصوص امور قابل نیابت، حدود قانونی اختیارات وکیل و همچنین در مورد شرایط تنظیم وکالتنامه رسمی و مندرجات آن سوالی دارید، مشاورین ما در دادفروز آماده کمک به شما عزیزان میباشند.
بدون دیدگاه