معرفی نامه حساب وکالتی چیست؟

معرفی نامه حساب وکالتی چیست؟ در امور بانکی معرفی نامه حساب وکالتی، نوعی از معرفی نامه است که برای تشکیل حساب وکالتی در بانک ضروری می‌باشد که از کارگزاری، قابل دریافت است.

البته با توجه به دعاوی تجاری مطروحه لازم است بدانیم که قبل از دریافت این سند،‌ باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشیم و کد بورسی و شماره بورس کالا را نیز در اختیار خود داشته باشیم.

امروزه با توجه به فروش کالاهای گوناگون در بورس کالا و قیمت مناسب این کالاها، تمایل به خرید کالا از طریق بورس کالا افزایش یافته است.

هر روزه نیز اشخاص بیشتری از طریق ثبت نام در سامانه سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان و سپس دریافت کد بورسی و کد بورس کالا، تلاش می‌کنند تا بتوانند از خدمات بورس کالا بهره‌مند گردند.

معرفی نامه حساب وکالتی چه اهمیتی دارد؟

برای ورود به بورس کالا، لازم است شخص از قبل معرفی‌نامه حساب وکالتی دریافت کرده باشد.

زیرا یکی از اسناد ضروری برای داشتن حساب وکالتی، همین سند معرفی‌ نامه حساب وکالتی می‌باشد.

پس با لحاظ این نکته، ضروری است که متقاضیان خدمات بورس کالا، از شرایط دریافت معرفی‌نامه حساب وکالتی، آگاهی کامل داشته باشند.

مراحل اخذ معرفی نامه حساب وکالتی

کالاهای معرفی شده در بورس کالا، معمولاً با حجم بالا و با قیمت پایین‌تر و مناسب‌تر از سایر بازارها، ارائه می‌گردند.

همین امر، موجب شده است بازار بورس کالا، برای تولید کنندگان که به مواد اولیه نیاز مستمری دارند، بسیار حائز اهمیت باشد.

با این وجود برای ورود به بازار بورس کالا ضروریست که چند اقدام انجام شود.

بخوانید درباره
۵ نمونه از مهمترین دعاوی بانکی

ثبت نام در سجام

اولین اقدام ضروری فرد متقاضی، ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی می‌باشد.

کد بورسی یک شناسه برای شناخت هویت تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی است که حق مبادله سهام در بازار بورس را دارند.

معمولاً این کد از سه حرف نام خانوادگی شخص و چند عدد تصادفی تشکیل می‌شود.

این کد، برای همه اشخاص متمایز است و برای هر شخص، تنها یکبار صادر می‌گردد.

مهم‌ترین فواید ثبت نام در سامانه سجام

از مهم‌ترین فواید ثبت‌نام در سامانه سجام، می‌توان موارد ذیل را نام برد.

  • به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی دارید.
  • در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می‌گیرد.
  • شما قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً اعمال نمایید.

اخذ کد بورس کالا در سامانه ایبیگو

برای استفاده از خدمات بورس کالا، باید در سامانه ایبیگو ثبت نام نموده باشید.

یکی از مراحل ضروری ثبت نام در این سامانه، داشتن حساب وکالتی و اخذ معرفی نامه حساب وکالتی می‌باشد.

حال طبق توضیحات سایت برای طی کردن این مرحله، سه راه زیر در پیش روی شما قرار دارد.

در صورتی که در یکی از بانک‌های دارای امکان تعریف حساب وکالتی آنلاین، حساب بانکی با امکان وکالتی شدن داشته باشید، این حساب در ابتدای لیست، نمایش داده می‌شود.

می‌توانید حساب مشخص شده را انتخاب نموده و با انتخاب گزینه وکالتی شدن حساب، به صورت غیر حضوری، این مرحله را به اتمام برسانید.

در صورتی که امکان وکالتی شدن حساب به صورت آنلاین را ندارید، می‌توانید برای افتتاح حساب آنلاین، یکی از بانک‌های با توضیح افتتاح حساب آنلاین لیست شده را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب گزینه افتتاح حساب آنلاین، مراحل افتتاح حساب و وکالتی شدن حساب را به صورت غیرحضوری به اتمام برسانید.

در صورتی که تمایل به استفاده از دو روش قبل ندارید، می‌توانید یکی از بانک‌های لیست شده با توضیح دریافت فایل معرفی نامه حساب وکالتی را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب گزینه دریافت معرفی نامه حساب وکالتی، فایل معرفی نامه حساب وکالتی را پرینت نموده و به همراه مدارک هویتی به بانک مربوطه جهت ادامه فرایند افتتاح حساب و وکالتی نمودن حساب اقدام نمایید.

بدیهی است که پس از افتتاح حساب باید به قسمت اعلام شماره حساب در صفحه ابتدایی مراجعه نموده و شماره حساب خود را به کارگزاری اعلام نمایید.

اقدام به دریافت حضوری سند معرفی‌ نامه حساب وکالتی

پس از اینکه در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و کد بورسی را نیز دریافت کردید، نوبت به دریافت معرفی نامه حساب وکالتی می‌رسد.

سند معرفی نامه حساب وکالتی، باید از کارگزاری مربوطه در بانکی که شخص یا در آنجا حساب بانکی دارد یا جایی که می‌خواهد در آن حساب جدیدی افتتاح کند، دریافت شود.

پس داشتن حساب از گذشته برای ایجاد حساب وکالتی ضروری نیست و با معرفی نامه حساب وکالتی نیز، حساب ایجاد می‌شود.

شرایط معرفی نامه حساب وکالتی

شخص متقاضی باید هنگام مراجعه به بانک، یک سند معرفی‌نامه حساب وکالتی را که مهر و امضای کارگزاری معتبر بر روی آن درج شده است را با خود به همراه داشته باشد.

البته همانطور که در گذشته نیز اشاره کردیم، پیش شرط این اقدام، ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، علاوه بر ثبت نام اولیه در سایت ایبیگو می‌باشد.

در غیر این صورت بانک به درخواست شخص ترتیب اثری نمی‌دهد.

کارگزاری‌های معتبر برای دریافت معرفی نامه حساب وکالتی کدام‌اند؟

این کارگزاری‌ها، در سایت ایبیگو به آدرس اینترنتی قابل مشاهده هستند.

پس از ورود به قسمت کارگزاری در سایت، باید بر روی نام یکی از این کارگزاری‌ها کلیک کنید.

سپس به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که در این مرحله، باید کد آنلاین در بورس کالا را اخذ کنید.

در این مرحله لازم است شخص اطلاعات هویتی مثل آدرس، کد پستی و … را در صفحه جدید وارد کند.

پس از ثبت درخواست، تعدادی بانک به متقاضی نمایش داده می‌شود که شخص، می‌تواند از طریق هر کدام از آن‌ها و با ارائه سند پرینت شده معرفی نامه حساب وکالتی، اقدام به گشودن حساب وکالتی کند.

در نهایت پس از گشودن حساب وکالتی جدید، لازم است شخص اطلاعات این حساب جدید را در سامانه ایبیگو وارد کند.

پس از این مرحله است که شخص، چه حقیقی و چه حقوقی، می‌تواند اقدام به انجام معاملات در بازار بورس کالا کند.

البته همان گونه که در گذشته نیز اشاره کردیم، در برخی از موارد امکان تبدیل حساب جاری به حساب وکالتی نیز وجود دارد.

البته این اقدام تنها برای حساب‌های ایجاد شده در بعضی بانک‌ها امکان‌پذیر است.

همچنین شایان ذکر است که امروزه، امکان تشکیل غیر حضوری حساب، برای تعدادی از بانک‌ها نیز امکان‌پذیر گشته است و عملاً حضور برای دریافت معرفی‌نامه حساب وکالتی، در مواردی ضرورت ندارد.

بخوانید درباره
مسدودی حساب چک برگشتی

نتیجه‌گیری

در این مقاله شرایط معرفی‌ نامه حساب وکالتی را بررسی نمودیم.

گام‌های اصلی دریافت این سند، ثبت نام در سامانه سجام،‌ دریافت کد بورس کالا در سامانه ایبیگو و دریافت معرفی نامه حساب وکالتی از کارگزاری معتبر می‌باشد.

سوالات متداول

  • معرفی نامه حساب وکالتی چیست؟

سندی است که برای تشکیل حساب وکالتی در بانک‌ها نیاز داریم و از کارگزاری‌های معتبر قابل اخذ می‌باشد.

  • آیا معرفی نامه حساب وکالتی به صورت برخط دریافت می‌شود؟

برای دریافت معرفی نامه حساب وکالتی در خصوص بعضی از بانک‌ها، نیاز به مراجعه حضوری وجود ندارد اما امروزه تقاضای این سند بیشتر به صورت حضوری و با مراجعه به کارگزاری انجام می‌شود.

  • اهمیت معرفی نامه حساب وکالتی چیست؟

این سند، برای ورود به بورس کالا و خرید و فروش اجناس به خصوص برای  تولیدکنندگان، ضروری می‌باشد.

در غیر این صورت، امکان انجام معامله برای شخص وجود ندارد.

دریافت معرفی‌نامه حساب وکالتی، نیازمند آگاهی به جزئیات و ارائه اطلاعات گسترده‌ای به کارگزاری‌ها می‌باشد که در این رابطه مشاوران دادفروز، آماده راهنمایی شما بزرگواران هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

6 دیدگاه ها

  • لطفاً تکوندن ایرانداز ،گذاشتن تابلوها وگلدونهای از مد افتاده توی راه پله گذاشتن کفش پشت در رو هم اضافه کنید خیلی زشته

  • با سلام پدرم چندسال قبل از فوتش همسری که مجنون الحال هم بود (و خودش هم اطلاع نداشت) اختیار کرد. بعد از فوت پدرم نامه ی انحصار وراثت را گرفته ایم. حال بعد از چند سال همان همسرش هم فوت کرده است، و ورثه آن مرحومه (خواهران و برادرانش) در خصوص انحصار وراثت همکاری نمی‌کنند.
    لطفا مرا راهنمایی بفرمایید چکار باید انجام بدهم. با تشکر

  • سلام
    ملک پدری مان در تصرف یکی از برداران است که به ما نمیدهد ما هم همه کار هارو تا مرحله دریافت تقسیم ترکه پیش بردیم برا فروش و تقسیم ارث بین وراث نیاز به گرفتن وکیل هست؟ اگه هست هزینش چقدره؟ و چقدر زمان میبره تا زمان تقسیم

  • سلام آیا میتوان حق الزحمه وکالت را بعد از گرفتن سهمم پرداخت کنم چون الان هیچ پولی ندارم

  • سلام و وقت بخیر ما بعد از فوت پدر اقدام کردیم و برگه ۱۹ و حصر وراثت و گرفتیم و مالیاتم پرداخت کردیم الان برگه ۱۹ دستمونه ، قدم بعدی چیه ؟

  • فک رهن اموال کار پیچیده ای هستش. خصوصا اگر تجربه امور اداری نداشهت باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *