نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت که یکی از مراجع رسیدگی غیرقضایی میباشد چگونه است؟
اگر یک نظام اقتصادی بنیان صحیح و درستی داشته باشد به هیچ وجه انحصاری نمیشود و در دست افراد و گروه خاصی قرار نمیگیرد.
همچنین میان تجار و فعالان اقتصادی رقابت شکل میگیرد تا حالتی رقابتی و غیر انحصاری داشته باشد.
رفتارهای ضدرقابتی و انحصاری در اقتصاد، مخل تجارت و اقتصاد یک کشور است.
در حوزه تجارت و اقتصاد یکی از عناصر ضروری در بروز رفتارهای اقتصادی رقابت فعالان این حوزه با یکدیگر است.
رقابت باعث افزایش کیفیت و ارائه کالاها با قیمت مناسب میشود.
به همین منظور شورای ملی رقابت ایجاد گردید و در تاریخ ۱۳۸۷/۰۴/۳۱ در چارچوب مجموعه قوانین و مقررات اجرایی به دولت ابلاغ گردید.
شورای ملی رقابت نهادی است فراقوهای که از متخصصان رشته اقتصاد تشکیل شده است تا از حقوق رقابت محافظت کند.
و با قانون گذاری در این حوزه از یک طرف و ایفای نقش شبه قضایی خود در موضوعات ضد رقابتی و برخورد با تخلفات مربوط به انحصار در بازار، از جریان رقابت در بازار برای حفظ حقوق مصرف کننده اطمینان حاصل میکند.
شورای ملی رقابت در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کننده در اثر انحصار به وجود آمده است.
در این مقاله ابتدا به توضیحاتی پیرامون شورای ملی رقابت و بررسی اعضای آن میپردازیم و سپس مراحل و نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت را بررسی میکنیم.
فهرست مطالب
شورای ملی رقابت چیست؟
این شورا یک نهادی است فراقوهای که نقش شبه قضایی دارد و از ایجاد انحصار در بازار جلوگیری میکند.
زیرا هنگامی که رقابت در بازار وجود داشته باشد، با حضور تولید کنندههای مختلف حقوق مصرف کننده نیز رعایت میشود و به تبع آن کیفیت کالاها افزایش مییابد و قیمتها نیز متعادل میشود.
اعضای این شورا نیز متشکل از اقتصاد دانان است که اکثرا توسط رئیس جمهور انتخاب میشوند.
در ایران مقررات رقابت و رویههای ضدرقابتی برای نخستین بار در فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ پیش بینی شد.
اعضای شورای رقابت
اعضای شورای ملی رقابت از متخصصان و صاحب نظران این زمینه هستند که ترکیب آنها به شرح زیر است.
- سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیونهای اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن.
- از هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.
- دو نفر از قضات دیوان عالی کشور به انتخاب و حکم رئیس قوه قضائیه.
- دو صاحب نظر اقتصادی برجسته به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور.
- یک حقوقدان برجسته و آشنا به حقوق اقتصادی به پیشنهاد وزیر دادگستری و حکم رئیس جمهور.
- دو صاحب نظر در تجارت به پیشنهاد وزیر بازرگانی و حكم رئيس جمهور.
- یک صاحب نظر در صنعت به پیشنهاد وزیر صنایع و معادن و حكم رئيس جمهور.
- یک صاحب نظر در خدمات زیر بنایی به پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حکم رئیس جمهور.
- یک متخصص امور مالی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور یک نفر به انتخاب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران.
- یک نفر به انتخاب اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت
در خصوص نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت ابتدا باید گفت که این شورا به منظور ایجاد حقوق رقابت و جلوگیری از رویه انحصاری در بازار، در این زمینه قانون گذاری میکند و به عنوان مرجع شکایت نیز عمل مینماید.
موضوعاتی که امکان شکایت در شورای رقابت دارند به شرح ذیل هستند.
- مواد فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی.
- تأخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار.
- موضوع ماده (۱۹) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار.
مواد فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در خصوص با اصل رقابت و منع انحصار صحبت میکند و هر گونه فعالیت انحصاری در بازار را منع مینماید.
شورای ملی رقابت طبق ماده ۷ اصلاحی قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، وظیفه رسیدگی به شکایات مربوط به تاخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار را نیز بر عهده دارد.
زیرا قانونگذار به منظور تسهیل سرمایه گذاری مراجع صدور مجوز را ملزم به صدور مجوز کسب و کار در کمترین زمان ممکن کرده است.
مراحل ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت
برای ثبت شکایت در یکی از موضوعاتی که به آن اشاره کردیم در ابتدا لازم است به سامانه شورای مرکز ملی رقابت به آدرس www.nicc.gov.ir مراجعه نموده و از منوی سمت چپ بر روی ثبت و پیگیری شکایت کلیک کنید.
بعد از آن باید مشخص کنید که شکایت شما مربوط به کدام یک از حوزههای زیر میباشد و بر روی لینک آن کلیک نمایید.
- مواد فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.
- تأخير و عدم صدور مجوز کسب و کار.
- موضوع ماده ۱۹ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار.
بعد از آنکه وارد هر یک از این سه لینک شدید، صفحهای برای شما نمایش داده میشود که باید مشخصات خود از جمله شماره موبایل و آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
سپس گزینه تکمیل فرم بعدی را بزنید.
در مرحله بعدی باید در فرم ۲ اطلاعات خود را به عنوان شاکی وارد کنید.
اگر شخص حقیقی هستید، اطلاعات لازم شامل مشخصات شما، شغل، آدرس و تلفن است که باید وارد کنید.
و اگر در قالب شخص حقوقی اقدام به شکایت کردهاید، لازم است نام شرکت، شماره ثبت، نام مدیر عامل، تابعیت شرکت، تلفن، آدرس و اسکن روزنامه رسمی را وارد کنید.
پس از تکمیل فرم ۲ نوبت به فرم ۳ میرسد که لازم است در خصوص داشتن وکیل یا نماینده قانونی وضعیت خود را مشخص نمایید.
چنانچه وکیل یا نماینده قانونی دارید باید اطلاعات وی را وارد نمایید و تصویر اسکن شده وکالت نامه را نیز در پیوست ارسال کنید.
در فرم ۴ لازم است مشخص کنید طرف مقابل که از وی شکایت دارید یا همان مشتكى عنه، شخص حقیقی یا حقوقی است و اطلاعات لازم را وارد کنید.
مراحل تکمیل ثبت شکایت در سامانه شورای رقابت
پس از تکمیل فرم ۴ وارد بخش آخر شکایت میشوید که اگر در خصوص مواد فصل نهم قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۱۹ قانون بهبود مستمر شرایط کسب و کار باشد فرمی به شما نمایش داده شده و لازم است در آن موضوع شکایت خود را مشخص کنید.
اگر مطلع هستید بهتر است ذکر کنید از مواردی که در فصل ۹ قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ آمده است کدام یک از آنان به موضوع شکایت شما مربوط میباشد.
هر چند که این بخش اجباری نیست.
اما لازم است عملی که طرف شکایت شما یا همان مشتكى عنه انجام داده را در کادر بعدی توضیح داده و مشخص کنید چه علتی باعث شده به شورای رقابت مراجعه کنید.
چنانچه در خصوص موضوع شکایت خود در مراجع قضایی یا اداری دیگر اقداماتی انجام دادهاید، لازم است مستندات و مکاتبات خود را در بخش بعدی بارگذاری کنید.
در مرحله بعدی هرگونه مدرکی که در اثبات ادعای شما موثر است را بارگذاری کنید و کد تصویری که نمایش داده میشود را در مستطیل پایین آن وارد کنید.
در صورتی که شکایت شما در خصوص تاخیر و عدم صدور مجوز كسب و کار است، فرم آخر به اطلاعات متفاوتی نیاز دارد و لازم است پس از وارد کردن موضوع شکایت و تاریخ درخواست مجوز کسب و کار مدارک آن را بارگذاری کنید.
ضمنا باید مدارکی را که برای مرجع ذکر شده ارسال کردهاید را بارگذاری کنید و پاسخی که به صورت مکتوب از مرجع صدور مجوز دریافت نمودهاید را نوشته و کپی اسناد را نیز پیوست شکایت کنید.
در نهایت لازم است تایید کنید که تمامی اطلاعات وارد شده صحیح است.
بعد از ارسال اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور به شما ارائه خواهد شد که از طریق آن میتوانید ادامه مراحل و نتیجه بررسی شکایت خود را مشاهده کنید.
پیگیری شکایت در سامانه شورای ملی رقابت
برای پیگیری شکایت لازم است پس از ورود به سایت که لینک آن را قبلتر قرار دادیم، به قسمت پیگیری شکایت بروید.
با توجه به موضوعی که درباره آن شکایت کردهاید بر روی لینک مناسب کلیک کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، روند شکایت خود را مشاهده کنید.
جمع بندی
رفتارهای ضدرقابتی و انحصاری در اقتصاد، مخل تجارت و اقتصاد یک کشور است.
در حوزه تجارت و اقتصاد یکی از عناصر ضروری در بروز رفتارهای اقتصادی رقابت فعالان این حوزه با یکدیگر است.
رقابت باعث افزایش کیفیت و ارائه کالاها با قیمت مناسب میشود.
به منظور مقابله با رویه انحصاری در بازار شورای ملی رقابت ایجاد گردید و به عنوان مرجع شکایت نیز به شکایات مربوطه رسیدگی میکند.
به منظور دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت میتوانید با مشاورین موسسه دادفروز در ارتباط باشید.
|
سلام وقت بخیر
بنده چکی از شخصی گرفتم ، چک برگشت زدم ولی پولی دریافت نکردم، بعد از مدتی صاحب چک با دروغ های بسیار باشه چک برگشتی را از من گرفت ولی چکهنوز بنام هست، راهنمایی بفرمایید برای رسیدن به مبلغ چک چکاری انجام دهم
با سلام دوست عزیز از آنجا که مطلب فوق در خصوص ثبت شکایت در شورای ملی رقابت میباشد پیشنهاد میکنیم سایر مقالات وبسایت ما را مطالعه نمایید.
سلام پدر بزرگ من سال ۱۳۸۷ فوت شده و اقدامی برای حصر وراثت نکرده ایم
میخواستم بدونم هزینه و مالیات دارایی پدربزرگم چقدر میشه یه منزل داره حدودا ۲ میلیلارد و یه مغازه حدودا ۴الی ۵ میلیارد ؟؟
با سلام دوست عزیز در خصوص موضوعی که مطرح نمودید بهتر است با مشاورین موسسه ما تماس حاصل نمایید.
شماره تماس ۰۲۱۳۳۲۸۳۸۷۷
باسلام وخسته نباشیدخدمت وکلای عزیزمن تازه واردکانونتون شدم امیدوارم اول به یاری خدابعدبه کمکشمابتونم راه حل مشکلموبدست بیارم ممنون ازسایت خوبتون
باتشکرفراوان..
با سلام دوست عزیز سپاسگزاریم از اشتراک نظر شما و امیدواریم تلاشهای مشاورین موسسه ما موثر واقع شود.