نحوه گزارش کلاهبرداری تلفنی به چه شکل است؟ یکی از مهمترین جرایم علیه اموال، جرم کلاهبرداری میباشد که حتی از زمانهای گذشته نیز بسیار مذموم بوده و نظامهای حقوقی درصدد مقابله با جرم کلاهبرداری بودهاند. به طور خلاصه میتوان گفت کلاهبرداری عبارت از آن است که افرادی متوسل به وسایل متقلبانه بشوند و به وسیله این امور متقلبانه بتوانند دیگران را فریب بدهند و در نتیجه این فریب، اموال دیگران را از دست آنها خارج کنند.
فهرست مطالب
کلاهبرداری از نوع تلفنی
قبل از بررسی نحوه گزارش کلاهبرداری تلفنی بهتر است بیشتر با مفاهیم کلاهبرداری آشنا شویم! کلاهبرداری از دعاوی کیفری به طور کلاسیک صرفاً در فضای حقیقی و به صورت رودررو اتفاق میافتد، اما از زمانی که تکنولوژی پیشرفت کرده است و فناوریهای نوین در زندگی مردم جای خود را پیدا کرده است،
فرصتهای جدیدی نیز برای ارتکاب کلاهبرداری در بستر این ابزارها به وجود آمده است که از جمله مهمترین مصادیق نوین کلاهبرداری جرم کلاهبرداری تلفنی میباشد که متاسفانه امروزه در جامعه ما بسیار شایع شده است و از همین رو بوده است که قانونگذار ایران در جهت مقابله با اینگونه جرائم، مجازات سنگینی را نیز برای آن در نظر گرفته است.
البته باید اشاره کنیم که به مانند هر جرم دیگری ابتدا میبایست وقوع جرم را در دادگاه صالح به اثبات رساند تا متهم به مجازات آن محکوم گردد.
تعریف کلاهبرداری
تعریف کلاهبرداری در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری آمده است.
به موجب ماده مذکور: «هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها، تجارتخانهها یا کارخانهها و یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیرواقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم میشود.»
بنابراین به طور خلاصه میتوان گفت که کلاهبرداری عبارت است از توسل به وسیله متقلبانه و بردن مال غیر.
جرم کلاهبرداری تلفنی
در جرم و دعاوی کلاهبرداری تلفنی مجرم از طریق برقراری تماس تلفنی مانورهای متقلبانهای را در حین مکالمه انجام میدهد و از طریق آنها شخص پشت تلفن را فریب میدهد و او را متقاعد میکند که مبلغی را در وجه او کارت به کارت کند و یا اینکه اطلاعات حساب بانکی خودش را در اختیار شخص کلاهبردار قرار بدهد و به این ترتیب حساب او را خالی میکند.
باید بگوییم که روز به روز خلاقیت کلاهبرداران در انجام کلاهبرداری تلفنی افزایش مییابد: در برخی از موارد دیده شده است که کلاهبردار با شمارۀ شخصی با فرد تماس میگیرد و خود را به عنوان کارمند بانک معرفی میکند و اطلاعات حساب او را دریافت میکند، اما پس از اینکه اطلاعات حساب او را دریافت کرد خریدهای اینترنتی کلانی را انجام میدهد و به این ترتیب موجودی حساب قربانی را خالی میکند.
نحوه گزارش کلاهبرداری تلفنی
اما نحوه گزارش کلاهبرداری تلفنی چگونه است؟ برای اینکه قربانی بتواند جرم کلاهبرداری تلفنی را پیگیری بنماید، ابتدا میبایست در سامانه ثنا مبادرت به ایجاد حساب کاربری کند و سپس با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییهای را که از پیش تهیه و تنظیم نموده است ثبت کند.
همزمان با ثبت شکواییه، شاکی میبایست تمام مدارکی را که دال بر وقوع جرم هستند و ارتکاب جرم را اثبات میکنند نیز ضمیمه به شکواییه خود کند تا همه مدارک به صورت یکجا به دادسرا ارائه شود.
پس از اینکه شکواییه به ثبت رسید، رسیدگی و انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرای صالح آغاز خواهد شد و مقامات قضایی از قبیل بازپرس و دادیار مبادرت به انجام و تکمیل تحقیقات در این زمینه میکنند و پس از تکمیل تحقیقات چنانچه ادله را برای انتساب جرم به متهم کافی بدانند، قراری تحت عنوان قرار جلب به دادرسی صادر میکنند.
با صدور این قرار پرونده به دادگاه کیفری صالح جهت رسیدگی و صدور حکم نهایی ارسال میشود.
پس از اینکه پرونده به دادگاه کیفری صالح ارسال شد قاضی، ادله موجود در پرونده را بررسی میکند و چنانچه نظر او بر محکومیت متهم باشد حکم محکومیت او را صادر و برای او مجازات تعیین میکند و در غیر این صورت قاضی میتواند مبادرت به صدور حکم برائت کند.
البته حالت دومی نیز وجود دارد و آن اینکه مدارک موجود در پرونده کافی نباشد و بازپرس و دادیار مبادرت به صدور قرار منع تعقیب کنند که در این صورت پرونده مختومه خواهد شد.
گزارش کلاهبرداری تلفنی به پلیس فتا
یکی از امکاناتی که در سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir وجود دارد، ثبت گزارش در خصوص جرائمیاست که از طریق وب سایتها، پیامک، ایمیل و یا شبکههای اجتماعی رخ دادهاند.
اما متاسفانه باید بگوییم که هم اکنون امکان گزارش کلاهبرداری تلفنی از طریق سایت پلیس فتا وجود ندارد و تنها در فرضی که پس از برقراری تماس تلفنی یک پیامک نیز برای فرد ارسال شده باشد و به وسیله آن پیامک، فرایند کلاهبرداری تکمیل شده باشد، میتوان از طریق سایت پلیس فتا اقدام به گزارش کلاهبرداری تلفنی نمود.
اما اگر چنین اتفاقی -یعنی ارسال پیامک- نیفتاده باشد، تنها راه گزارش دهی کلاهبرداری تلفنی همان ثبت شکایت است که در بند قبلی بررسی شد.
البته باید اضافه کنیم که در هر صورت، گزارش کلاهبرداری تلفنی به پلیس فتا به منزله شکایت نبوده و فرد قربانی حتماً میبایست برای ثبت شکایت خود مبادرت به تنظیم شکواییه و ثبت آن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی بکند تا رسیدگی به پرونده مطابق آنچه که ذکر شد، آغاز شود.
جمعبندی
یکی از شدیدترین جرائم علیه اموال جرم کلاهبرداری میباشد که سابقه صرفاً در فضای حقیقی صورت میپذیرفت، اما با گسترش فناوریهای نوین ارتکاب کلاهبرداری به بستر فضای مجازی و ارتباطات تلفنی نیز گسترش پیدا کرده است.
در برخی از موارد کلاهبرداران با برقراری یک تماس تلفنی خود را مثلاً به عنوان کارمند بانک جا میزنند و با انجام مانورهای متقلبانه اطلاعات حساب بانکی قربانی را دریافت میکنند و حساب او را خالی میکنند.
بنابراین میتوان گفت که به طور اجمالی کلاهبرداری عبارت است از مانور متقلبانه و تحصیل مال غیر که در قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات سنگین ۱ تا ۷ ساله در نظر گرفته شده است.
در موضوع نحوه گزارش کلاهبرداری تلفنی برای اینکه بتوان جرم کلاهبرداری تلفنی را گزارش داد قربانی میتواند با تنظیم یک شکواییه به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و آن را به ثبت برساند.
در صورت اینکه فرایند کلاهبرداری با ارسال پیامک تکمیل شده باشد امکان ثبت و گزارش کلاهبرداری تلفنی در سایت پلیس فتا نیز فراهم شده است اما باید بگوییم که در صورت اینکه پیامکی ارسال نشده باشد صرفاً میتوان با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و شکایت این کلاهبرداری را پیگیری نمود.
کلاهبرداری تلفنی یکی از جرائم شایعی است که افراد زیادی در جامعه فریب آن را میخورند و قربانی آن واقع میشوند، چنانچه در این زمینه نیازمند به مشاوره حقوقی تخصصی برای احقاق حقوق خود هستید با تیم حقوقی دادفروز در ارتباط باشید.
سوالات متداول
- جرم کلاهبرداری تلفنی چیست؟
در کلاهبرداری تلفنی شخص کلاهبردار با برقراری یک تماس تلفنی مبادرت به فریب طرف دیگر میکند و اموال او را از طریق گرفتن اطلاعات حساب بانکیاش تحصیل میکند.
- چگونه میتوان کلاهبرداری تلفنی را پیگیری نمود؟
قربانی برای پیگیری کلاهبرداری تلفنی لازم است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکواییه خود را به ثبت برساند.
- آیا امکان گزارش کلاهبرداری تلفنی به پلیس فتا وجود دارد؟
در صورت اینکه فرایند کلاهبرداری به وسیله پیامک تکمیل شده باشد، امکان گزارش کلاهبرداری تلفنی در سایت پلیس فتا نیز وجود دارد.
بدون دیدگاه